logo
امروز : پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۲۶
[ شناسه خبر : ۴۵۷۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج‌رسا گزارش می‌دهد؛

کلاس درس تا مزرعه‌ زعفران

کلاس-درس-تا-مزرعه‌-زعفران
در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر، دانش‌آموزان با کاشت زعفران، به جای یادگیری نظری، با مفاهیم علمی و اقتصادی به صورت عملی آشنا می‌شوند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در مدارس امروز، دیگر دیوارهای کلاس محدودیت نیستند. نمونه‌اش را می‌توان در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر دید، جایی که دانش‌آموزان به جای حفظ طوطی‌وار فرمول‌ها، بذر زعفران می‌کارند و اقتصاد واقعی را لمس می‌کنند. اینجا آموزش از کتاب‌های درسی فراتر رفته و در خاک مزرعه جان می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

طرح کاشت زعفران در مدارس ابهر، الگویی نوین از ترکیب علم و عمل است. دانش‌آموزان از کاشت تا برداشت، تمام مراحل تولید یک محصول ارزشمند را تجربه می‌کنند. اینجا درس‌ها دیگر انتزاعی نیستند:  

- ریاضی = محاسبه تراکم کشت و هزینه‌ها  

- زیست‌شناسی = آشنایی با رشد گیاه و خاک‌شناسی  

- اقتصاد= درک زنجیره ارزش از مزرعه تا بازار

این رویکرد نوین آموزش، به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به صورت عملی و تجربی با مفاهیم علمی و اقتصادی آشنا شوند. با کاشت زعفران، آن‌ها نه‌تنها مهارت‌های علمی را یاد می‌گیرند، بلکه توانایی‌های اجتماعی و کار گروهی را نیز تقویت می‌کنند. 

در این فرآیند، دانش‌آموزان با چالش‌هایی مانند مدیریت منابع، برنامه‌ریزی زمان و حل مسائل واقعی مواجه می‌شوند که به آن‌ها کمک می‌کند تا تفکر انتقادی و خلاقیت خود را پرورش دهند. همچنین، ارتباط مستقیم با طبیعت و درک اهمیت کشاورزی پایدار و محیط زیست، ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

ررر

این مدل آموزشی می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر مدارس نیز مطرح شود، تا آموزش را از حالت صرفاً نظری خارج کرده و به سمت یادگیری فعال و کاربردی سوق دهد. در نهایت، این تجربه‌ها می‌تواند به تربیت نسل آینده‌ای کمک کند که نه‌تنها دانش‌آموخته، بلکه توانمند و مسئولیت‌پذیر باشد.

لل

مدیریت استعدادها با آموزش‌های مهارت‌محور

سید حبیب‌الله میرانی، مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به تشریح فعالیت‌های این مدرسه پرداخت و با اشاره به ۲۹ سال سابقه خود که سه سال آن در مدیریت بوده، گفت: در حال حاضر ۲۰۱ دانش‌آموز در این دبیرستان مشغول به تحصیل هستند.

وی به برگزاری اردوهای یک‌روزه و برون‌استانی برای دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: ایجاد معاونت پرورش‌یابی از طریق آزمون‌های استاندارد و کارسوق‌های مختلف و همچنین پربار کردن کلاس‌های تفکر و کارگاه‌های نمایش فیلم، از جمله فعالیت‌های فرهنگی و مبتکرانه ما است.

مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر همچنین به ایجاد فضای کارگاهی و کشاورزی در مدرسه اشاره کرد و یادآور شد: برای آشنایی دانش‌آموزان با کشت و کار، کشت زعفران را انتخاب کردیم. این کشت در ایام مهر و آبان انجام می‌شود و در آذرماه محصول می‌دهد. ما دانش‌آموزان را در تمام مراحل کشت، داشت و برداشت دخیل کردیم تا نتایج زحمات خود را ببینند.

ذذر

وی با اشاره به مساحت ۲۵ متر از حیاط مدرسه که سال قبل مقداری برداشت داشت، پیش‌بینی کرد: امسال محصول بیش‌تری برداشت خواهند کرد. پیازچه زعفران بعد از کاشت هفت سال محصول می‌دهد و خاک ابهر برای کشت زعفران بسیار مناسب است.

میرانی به دیگر فعالیت‌های درآمدزایی اشاره کرد و گفت: بوفه مدرسه را به دانش‌آموزان سپردیم و در حال ساخت اتاق گیم‌نت در مدرسه هستیم.

لل

نسل توانمند مسئول و خلاق است

سید یاسین کاظمی، رئیس شورای دانش‌آموزی پسران شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری مسئولان حوزه پرورشی، مدیران و شوراهای دانش‌آموزان مدارس، زمینه مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی را فراهم کنیم.

وی به انگیزه خود در بازدیدها اشاره کرد و افزود: این بازدید با هدف آشنایی بیش‌تر با تجربیات موفق مدارس در حوزه مهارت‌آموزی و کشاورزی دانش‌آموزی انجام می‌شود، طرح کاشت زعفران که در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر اجرا شده، نمونه‌ای از تلفیق آموزش و تولید است که می‌تواند الگوی مؤثری برای مدارس دیگر باشد.

رئیس شورای دانش‌آموزی پسران شهرستان ابهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در این بازدیدها، مشارکت مستقیم دانش‌آموزان در مراحل مختلف کاشت و برداشت زعفران بود، این‌که دانش‌آموزان فقط ناظر نیستند بلکه نقش فعالی در فرآیند تولید دارند، واقعاً قابل تحسین است و الهام‌بخش دانش‌آموزان دیگر هم می‌تواند باشد.

وی اظهار داشت: چنین طرح‌هایی، روحیه کارجمعی، مسئولیت‌پذیری، آشنایی با مهارت‌های واقعی زندگی و حتی نگاه اقتصادی به آینده شغلی و حس مسئولیت‌پذیری را در بین دانش‌‌آموزان تقویت می‌کند‌.

کاظمی با اشاره به اینکه ظرفیت اجرای چنین طرح‌هایی در مدارس دیگر هم می‌تواند وجود داشته باشد، تصریح کرد: البته نیاز به هماهنگی، آموزش و حمایت دارد که اگر این مسئله باشد، مدارس زیادی می‌توانند وارد این مسیر شوند.

وی بیان داشت: شورای دانش‌آموزی شهرستان ابهر می‌تواند از طریق معرفی این تجربه موفق به سایر مدارس، هماهنگی با مسئولان حوزه پرورشی، مدیران و شوراهای دانش آموزان مدارس، نقش پیشران داشته باشد. همچنین اطلاع‌رسانی و تشویق دانش‌آموزان برای مشارکت در این برنامه‌ها از دیگر وظایف ما است.

رئیس شورای دانش‌آموزی پسران شهرستان ابهر با توضیح اینکه با توجه به همکاری خوب و مستمر با جهاد کشاورزی که حتی آموزش‌های تخصصی نیز توسط آن‌ها ارائه می‌شود، متذکر شد: پیشنهاد می‌کنم در آینده علاوه بر توسعه طرح در مدارس و پایه‌های مختلف، بر ارتقاء مهارت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان و ایجاد فرصت‌های عملی برای فروش و بازاریابی محصولات تمرکز شود. همچنین، استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی و حمایت از ایجاد تعاونی‌های دانش‌آموزی می‌تواند به پایداری و موفقیت بیش‌تر طرح کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: واقعاً باعث افتخار و انگیزه است. این‌که یک دانش‌آموز احساس کند تلاشش فقط درسی نیست و می‌تواند تأثیر واقعی در محیط مدرسه و حتی جامعه داشته باشه، احساس بسیار ارزشمندی است. این نگاه، نگاه نسل توانمند، مسئول و خلاق به آینده است.

لر

کارهای عملی تعیین‌کننده آینده شغلی دانش‌آموزان ابهری 

پارسا امینی، دانش‌آموز دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ابهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی موج‌رسا گفت: وقتی معلم‌مان درباره فواید زعفران و اهمیت کشت آن توضیح داد، برایم جالب شد. فهمیدم که زعفران نه‌تنها ارزش اقتصادی دارد، بلکه کشت آن به صرفه‌جویی در آب هم کمک می‌کند. دوست داشتم در یک کار گروهی و مفید مشارکت کنم.  

وی با بیان اینکه من همراه با چند نفر از دوستانم در آماده‌سازی خاک، کاشت پیازهای زعفران و آبیاری آن‌ها کمک می‌کنم، افزود: با مشارکت در این کار یاد گرفته‌ام که چگونه با طبیعت ارتباط بهتری داشته باشم و اهمیت صبر در کشاورزی را فهمیده‌ام. همچنین، با کار گروهی و تقسیم وظایف آشنا شده‌ام.  

این دانش‌آموز ابهری اظهار داشت: بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل دیدن فعالیت ما به این پروژه علاقه‌مند شده‌اند. حتی برخی از دوستانم حالا در خانه هم سبزیجات یا گل می‌کارند، این کار به همه نشان داده که حتی با امکانات محدود هم می‌توانیم کاری مفید انجام دهیم.  

وی خاطرنشان کرد: دوست دارم در تابستان هم از گیاهان مراقبت کنم و اگر امکان داشته باشد، این کار را در مقیاس بزرگ‌تر انجام دهم. حتی فکر می‌کنم کشاورزی و کشت محصولات مفید می‌تواند شغل آینده من باشد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر